RetorikMagasinet
Kategori: Bibliotek och utbildning
    Nummer:
    2003:1 (17)
    Issn:
    1403-9052
    Språk:
    Svenska
    Antal sidor:
    32
    Dimensioner:
    -
    Vikt:
    124 g
    I lager:
    1 st

RetorikMagasinet

Innehåll

Bäste Quintilianus! * I ministerns skugga * Dramatikens mästare * Retorisk positionering * RESUMÉ: RetorikMagasinets marsnummer bjuder på artiklar om Shakespeare – dramatiken och den praktiska retorikens mästare –, om Quintilianus – pedagogikens mästare – och Internet – identitetslöshetens mästare. Läs också en intervju med Gunnar Lunds talskrivare – om konsten att skriva tal åt andra. Eller hur man som retoriker kan ha stor glädje av en artikel om ett reklambegrepp som 'positionering'. Och visste du att tekniska prylar egentligen också är retoriska? * INNEHÅLL: Bäste quintilianus Retorisk pedagogik. Vad kan en nästan 2 000 år gammal bok säga oss i dag? Inte så lite – Bo Renberg läste den nyöversatta Quintilianus och kände sig manad att svara den gode romaren och sålunda låta en dialog om retoriken gå både fram och tillbaka över årens spann. Av Bo Renberg * I ministerns skugga Retoriska skuggor. Vem håller i pennan bakom ett politisk tal i det svenska regeringskansliet? Ulf Bergström har pratat med Magnus Hedberg, talskrivare för Gunnar Lund, om talskrivandets fällor och frågetecken. Av Ulf Bergström * Retoriska positioner Retorik & reklam. I dagens mediaflöde blir tydlighet och genomslagskraft allt viktigare. Räcker det då med vissa retoriska handböckers råd om språklig elegans och välvårdat utseende? Nej, säger en reklamteori, man måste också skaffa sig en position. Av Tom Malmquist * Sanningar&Sannolikheter Nya böcker. * Dramatikens mästare Dramatisk retorik. Det är ingen nyhet att William Shakespeares (1564-1616) pjäser innehåller mycket god retorik. Men det är väl värt besväret att titta närmare på i vilka former talekonsten förekommer i hans pjäser, varför den finns där och vilken nytta vi kan ha av att studera den idag. Av Kent Hägglund * Retoriken i tekniken Retorik & teknik. Vad får dig att fastna för en viss produkt i reklamen? Vad får dig att vilja äga en viss produkt? Vad får dig att vilja – och kunna – använda en viss produkt? Vad får dig att vilja köpa produkter av ett visst märke igen – eller att inte vilja det? Vilken roll har retoriken i det hela? Av Karin Mårdsjö Blume & Pär Carlshamre * Nätets lek med identiteter Information & desinformation. Nätet har gjort det möjligt för Usama Bin Laden att leva vidare utan kropp. Men Philip Halldén visar också hur svårt det kan vara att hitta – och lita på – information på nätet, när underrättelsetjänster, terrorister och glada amatörer trängs om det retoriska utrymmet. Av Philip Halldén * Talarstolen: Mario Cuomo: Shining city on a hill Demokraternas konvent, 16 juli 1984.

Beskrivning

RetorikMagasinet är den enda tidskrift som ger dig insikt i hantverket retorik: hur du lär dig kommunicera bättre – och hur du lär dig genomskåda andras argumentation i reklam, politik och vardag. Magasinet har retoriken – den 2500 år gamla konsten att övertyga – som fundament, men rör sig fritt bland ämnen som politik, medier, litteratur, argumentation, talares problem, religion och skrivpedagogik. Utgivare: Rhetor Förlag.

    • RetorikMagasinet

      2010:2 (45)

      50 kr.

      Logga in för att handla

    • RetorikMagasinet

      2010:1 (44)

      50 kr.

      Logga in för att handla

    • RetorikMagasinet

      2009:3 (43)

      50 kr.

      Logga in för att handla

    • RetorikMagasinet

      2009:1 (41)

      65 kr.

      Logga in för att handla

    • RetorikMagasinet

      2008:3 (39)

      65 kr.

      Logga in för att handla

    • RetorikMagasinet

      2008:1 (37)

      45 kr.

      Logga in för att handla

    • RetorikMagasinet

      2007:3 (35)

      60 kr.

      Logga in för att handla

    • RetorikMagasinet

      2007:2 (34)

      49 kr.

      Logga in för att handla

    • RetorikMagasinet

      2007:1 (33)

      49 kr.

      Logga in för att handla

    • RetorikMagasinet

      2006:4 (32)

      49 kr.

      Logga in för att handla

    • RetorikMagasinet

      2006:3 (31)

      49 kr.

      Logga in för att handla

    • RetorikMagasinet

      2006:2 (30)

      49 kr.

      Logga in för att handla

    • RetorikMagasinet

      2006:1 (29)

      49 kr.

      Logga in för att handla

    • RetorikMagasinet

      2005:4 (28)

      49 kr.

      Logga in för att handla

    • RetorikMagasinet

      2005:3 (27)

      49 kr.

      Logga in för att handla

    • RetorikMagasinet

      2005:2 (26)

      49 kr.

      Logga in för att handla

    • RetorikMagasinet

      2005:1 (25)

      49 kr.

      Logga in för att handla

    • RetorikMagasinet

      2004:4 (24)

      49 kr.

      Logga in för att handla

    • RetorikMagasinet

      2004:3 (23)

      49 kr.

      Logga in för att handla

    • RetorikMagasinet

      2004:2 (22)

      49 kr.

      Logga in för att handla

    • RetorikMagasinet

      2004:1 (21)

      49 kr.

      Logga in för att handla

    • RetorikMagasinet

      2003:4 (20)

      49 kr.

      Logga in för att handla

    • RetorikMagasinet

      2003:3 (19)

      49 kr.

      Logga in för att handla

    • RetorikMagasinet

      2003:2 (18)

      49 kr.

      Logga in för att handla

    • RetorikMagasinet

      2002:4 (16)

      49 kr.

      Logga in för att handla

    • RetorikMagasinet

      2002:3 (15)

      49 kr.

      Logga in för att handla

    • RetorikMagasinet

      2002:2 (14)

      49 kr.

      Logga in för att handla

    • RetorikMagasinet

      2002:1 (13)

      49 kr.

      Logga in för att handla

    • RetorikMagasinet

      2001:1 (9)

      49 kr.

      Logga in för att handla

  • «
  • <
  • ...
  • >
  • »

Logga in

Logga in Registrera
Jag har glömt bort mitt lösenord ×