Utbildning & Demokrati
Innehåll
- Redaktionellt.
- Jypp, Dompa och Jackson Pollock – Berättelser om plats, förortiska och överklass i ett innerstadsgymnasium. Rickard Jonsson & Anna Åhlund
- Modersmålsämnets legitimitet i ett förändrat politiskt landskap – En analys av svensk riksdagsdebatt under 2010-talet. Christina Hedman & Jenny Rosén
- Bortom mitt barn och andras ungar – Omsorgsetisk grammatik för skolväljande föräldrar. Hanna Sjögren
- Barnehageledelse i bevegelse – nær/ledelse i praksis. Kjersti Nissen, Merete Moe & Sissel Marreaunet
- The Who? Didactics, differentiation and the biopolitics of inequality. Linus Bylund & Beniamin Knutsson
- I tidigare nummer.
Beskrivning
Utbildning & Demokrati är en pedagogisk tidskrift vars namn är inspirerat av John Deweys klassiska arbete "Democracy and Education" från 1916. I tidskriften publiceras texter i skärningspunkten mellan filosofi och samhällsvetenskap. Ambitionen är att bidra med analyser av utbildning i vid mening, dess utbildningspolitiska innebörder såväl som dess inre verksamheter. En strävan är att analysera hur innehåll väljs ut och behandlas, bl a genom att fokusera kommunikationens betydelse för meningsskapande. I likhet med Dewey vill Utbildning & Demokrati relatera dessa didaktiska frågor till synen på utbildning som demokratisk instans och dess roll som offentligt rum. Tidskriften vänder sig till dem som är intresserade av förskola, skola, lärarutbildning och annan högre utbildning men även till dem som har intresse för utbildning och kommunikationsprocesser i andra sammanhang. Utges av Pedagogiska institutionen, Örebro universitet.