Populär Poesi
Minne
Innehåll
Förord
- Populär Poesi som positiv kraft
- Peter Nyberg
- Myren. Lisa Quartey
- Niobe och tystnaden. Felice Jackson Rova
- Kristinafragment. Maria Bodin
- Minnet kremerat. Emilia H Langefors
- Upp genom marken: En essä om Roland Barthes Sorgedagbok. Axel Östman
- Fasta. Sofia Dahlen
- Malte Persson
- Emil Ahlbertz
- Rut Berling
- Mary Ruefle
- Omina, Mette Moestrup & Naja Marie Aidt, av Erik Lindman Mata
- Röstautografema, Ulf Karl Olov Nilsson, av Christina Gratorp
- Befria din kärlek ur leran, Eeva-Liisa Manner, av Michael Economou
- Drömmarnas väg, Ono no Komachi, av Håkan Sandell
- Atlas över en invecklad värld, Adrienne Rich, av Michael Economou
- Musiken av aldrig och ingenting, Håkan Sandell, av Marie Tonkin
- Om Alda Merinis muser. Marie Tonkin
Beskrivning
Tidskriften skapades i augusti 2009 i ett försök att lyfta poesin som genre. Tanken var att arbeta i en folkbildande tradition med inslag som kunde engagera människor som var intresserade av företeelsen poesi, exempelvis genom teman som ”fotboll” och ”skyttegravar”. Samhällsutvecklingen har sedan starten drivits åt ett håll där språkets inneboende styrka tydliggörs genom att extremer försöker begränsa möjligheten att uttrycka sig. De som verkligen behärskar orden och dess laddningar, de som ser igenom retorik och propaganda, utgör en form av kraftcentrum. I det centrat utgör poeterna ett självklart nav. I snart sagt alla antidemokratiska regimer har det funnits en underström av upprorisk poesi som stått för emancipation, för frihet, för inre gemenskap.